
1

BREAKING NEWS:
How the Associated Press has
Covered War, Peace, and
Everything Else

By Reporters of the Associated Press
Foreword by David Halberstam
Princeton Architectural Press, June 2007

Elections — When is AP Going to Call This Thing?
Tom Jory

It was after 2 o'clock in the morning on November

8, 2000, an election night like no other. The phones were

lighting up at AP headquarters in New York. All five

television networks had projected that George W. Bush

would win Florida and thus the presidency. This election,

though, was so close that it would be called only by the

U.S. Supreme Court, not AP.

The pressure was enormous. In New York, newly appointed deputy

managing editor Kristin Gazlay, just in from London to troubleshoot election

coverage, was helping with the phones when Fox News became the first to



2

declare Bush the winner, at 2:16 a.m. Within minutes, more than a dozen

newspapers called, "frantic, frustrated, nervous," as Gazlay remembered it. "Our

presses are holding. When is the AP going to call this thing?" a typical editor

pleaded.1

Counting votes and declaring winners in presidential elections was

something AP had done every four years since 1848. But on this night, it was the

race AP did not call that distinguished the news service from the nation's other

leading media organizations.

Washington bureau chief Sandy Johnson reasoned that the race was still

too close and held the line against the rush to send Bush to the White House.2

 “We were stunned when the networks started calling Florida for Bush,”

Johnson remembered. “[Washington editor David] Pace and I thought they were

crazy to call not just the state but the presidency on such a close count. We

frantically studied one set of numbers after the other, and consulted statistical

models over and over, assuming the network analysts were seeing something that

escaped us. Scarily, the vote count kept getting closer and closer.”

Johnson was shielded from outside telephone calls, but that didn’t mean

she didn’t feel the pressure. Jon Wolman, AP’s executive editor and Johnson’s

predecessor in the election night hot seat in Washington, asked her several times

what she was thinking. “I just kept saying, ‘We’re not there yet,’” she recalled.3

AP was being doubly cautious because of what happened earlier in the

night. AP and the networks had jumped the gun and called Florida, if not yet the



3

White House, for Vice President Al Gore, the Democratic nominee. That call

soon was pulled back by all, and AP was going to make sure it didn’t make the

same mistake again.

"They held back even when the networks called it, and when major

newspapers like ours and Reuters, their own wire service competitor, decided the

networks could not be wrong," wrote Adam Clymer, Washington correspondent

for the New York Times. "The last network call was at 2:20 a.m., and AP kept

staring at its numbers, as members all over the country phoned to ask why it had

not called the race."4

AP's decision to wait, Clymer said, "was the smartest campaign coverage

of the night."

At 3:11 a.m., AP sent an advisory to newspapers reporting that Bush's lead

in Florida had dwindled to about 6,000 votes and that uncounted votes in two

heavily Democratic counties could affect the outcome. AP never did "call"

Florida or the election.

"As the night descended into chaos," wrote one managing editor, Curt

Anderson of the Daily Times-Call in Longmont, Colorado, "I told my guys we

were going to stick with AP. No call from the AP, no 'Bush wins' heads. After a

quarter of a century in the business, I know who I can trust." 5

The presidency ultimately was decided when the U.S. Supreme Court, in a

5-4 decision on December 12, blocked further manual recounts in Florida.



4

AP and the networks had actually jumped the gun much earlier on election

night, calling Florida, if not yet the election, for Vice President Al Gore, the

Democratic nominee. That call was soon pulled back by all.

There were a number of consequences of the election night debacle in

Florida, among them a congressional inquiry early the next year ostensibly to

determine what went wrong. AP and the networks were summoned to appear

before the House Committee on Energy and Commerce for what the New York

Times described as a “flogging” for declaring Gore the winner, then Bush, then

retracting that second call.

Again, AP took a distinctive stand before the congressional committee

while the networks looked for someone to blame. Louis D. Boccardi, president

and chief executive officer of AP, acknowledged that there had been “serious

shortcomings--call them terrible mistakes … that cannot be allowed to happen

again. But fixing them,” he told the committee, “is a job for the nation’s editors,

not its legislators.”6

The committee, presumably satisfied it had humiliated the network

executives who had appeared with Boccardi, would allow its inquiry to fade

away.

 “Journalism’s reputation for getting it right was preserved by the oldest of

the national news outlets, the Associated Press,” Kathleen Hall Jamieson and Paul

Waldman wrote in The Press Effect. “Although it followed the network in the first

mistaken call of Florida for Gore, the 152-year-old news organization that has



5

been reporting on elections since Zachary Taylor’s in 1848 did not call Florida or

the election for Bush.…

“In an unusual recognition of the value of another news source, both

CBS’s and NBC’s post-election reviews of election night coverage suggested that

in the future each would pay more attention to independent sources such as the

AP.”7

The 2000 election was also the beginning of the end for Voter News

Service, a consortium of media organizations including AP that had been counting

the vote in national elections since the mid-1960s. VNS returns from Florida

when the network stampede for Bush began showed the Republican with a much

greater lead than AP was reporting at the same time. And there were problems

with the VNS projection of votes still to be counted in Florida.

“In the closest race in history,” said Roger Ailes, head of the Fox News

Network, “the wheels apparently came off of rattletrap computer systems which

we relied

It would get even worse two years later. After an attempt to overhaul the

old system, VNS was unable to produce meaningful returns for much of the night.

By 2004, AP would be the sole source of returns for all media. Again, it

was a cliffhanger. Bush wasn’t declared the winner over his Democratic

challenger, Senator John Kerry of Massachusetts, until 11:04 EST the morning of

November 3, 2004, just over 17 hours after the first polls had closed in Kentucky

and Indiana.



6

Remarkably, it didn’t take that long to determine the winner of the

presidential election of November 7, 1848. The morning after, the Brooklyn Daily

Eagle, presumably using an incomplete count from AP, could report that the “few

returns which came in last night by telegraph, point with moral certainty to the

success” of General Zachary Taylor, a Whig who ran against Lewis Cass, a

Democrat, and Martin Van Buren, the thirteenth president and a former Democrat

who ran on the Free Soil ticket.8

The election on November 7, 1848, was the first in which all states voted

on the same day, and the first in which the telegraph was used to gather returns

from all over the country.9 Dr. Alexander Jones, educated in medicine but drawn

to journalism and AP’s first general agent, brought that election and the telegraph

together to collect results from the 30 states that voted then. The count went on

for seventy-two hours, and telegraph tolls exceeded $1,000, an enormous sum in

those days.10

There is no direct attribution to be found that would credit AP for the

published returns. The Brooklyn Daily Eagle, which was not part of the initial AP

organization, cited an original AP newspaper, the Journal of Commerce, for its

tally of electoral votes published on November 10, 1848.11

Over the years, AP used every available means to secure reliable returns.

On December 11, 1860, the New York Times carried a dispatch from Fort

Kearney, Nebraska, reporting that “the California Pony Express passed here at 5

o’clock this morning and left the following to be telegraphed to the Associated



7

Press.” Included were full election returns from every county in California,

showing Lincoln with 38,702 votes and Douglas with 8,060.12

Roughly sixty years later, Melville E. Stone, reflecting on his long tenure

as general manager of AP, described a typical election night this way:

“The moment the polls close, the counting begins. Associated

Press men everywhere are gathering precinct returns and hurrying

them to county headquarters where they are hastily added, and the

totals for the county on Presidential electors are wired to the state

headquarters of the Association. The forces of men at these general

offices are augmented by the employment of expert accountants and

adding machines from the local banks, and the labour [sic] is so

subdivided that some years the result of the contest is announced by

eight o’clock in the evening, and at midnight a return, virtually

accurate, of the majority of the state presented to the newspapers.”13

Accuracy was always the overriding goal, although at times an elusive

one.

“We make a clean breast of an election error,” the Boston bureau

proclaimed in 1921 after a “single error by a string correspondent” caused returns

in the Sixth Congressional District to go “slightly awry.” The mistake did not

change the outcome of the race, but the bureau nevertheless investigated and



8

produced an internal report on every detail of the counting and checking of

votes.14

In the presidential elections of 1876 and 1884, AP was accused of

influencing the outcome, through its reporting and, more precisely, non-reporting,

and its relationship with the Western Union telegraph agency.

Democrat Samuel J. Tilden, the governor of New York, appeared to be the

clear winner in the centennial election of 1876 over Ohio’s Republican governor,

Rutherford B. Hayes. With the tally all but complete, Tilden had a lead of about

250,000 in the popular vote but was one electoral vote shy of winning the

election, with the outcome still in question in Oregon and three Reconstruction

states, Florida, Louisiana, and South Carolina. Both parties claimed victory in the

southern states.

AP service at the time was a loose alliance of the New York Associated

Press and the Chicago-based Western AP, and both were tied to Western Union

for telegraph transmission of the news. The NYAP was operated by seven New

York newspapers and sold its service to others, including the Western AP, whose

membership extended into the South as well as the Midwest.

Prominent board members of the Western AP, and especially the

association’s general agent at the time, William Henry Smith, made no secret of

their support for Hayes. Smith, in fact, had been a Republican secretary of state in

Ohio and one of Hayes’s closest friends.15



9

Before the election, by one historian’s account, the Western AP “made it

virtually impossible for Tilden’s campaign material to reach the public through its

service” while Hayes’s supporters used “the AP machinery” so effectively that

“emissaries of Tilden” tried unsuccessfully to counteract it by bribing AP

reporters.16

The contest dragged on for months after the election, and AP’s support of

Hayes became even more pronounced. “So zealously did AP distribute allegations

against Tilden and bury news supporting his side just after the election,” one

historian recounted, “that Democrats dubbed it the ‘Hayesociated Press.’ ”17

AP’s dependence on the Western Union Telegraph Company dated to

1867, and was, almost from the start, contentious, generally in regard to tolls and

Western Union’s exclusivity as a transmitter of AP reports. That latter concern

ultimately brought both agencies before Congress, which had charged the two as

“co-conspirators in building a press monopoly.” AP protested the accusation,

which ultimately faded from congressional scrutiny.

Smith nonetheless appears to have put the arrangement to work for Hayes

in 1876, particularly in the contest for electoral votes in the South. “Smith played

an important part in changing Hayes’s apparent defeat of November 7, 1876, into

the victory of [his inauguration] March 5, 1877,” wrote historian Edgar Laughlin

Gray. “Smith, an astute politician, very early realized that the Republicans

virtually owned canvassing boards of Louisiana, South Carolina, and Florida; and

that these Boards were the key to the entire situation.” He immediately dispatched



10

“some of the ‘best and the wisest’ Republicans in Illinois to New Orleans to look

after Republican interests.”18

Smith’s relationship with officers of the telegraph agency also gave

Republicans “access to Democratic dispatches to and from the South during the

crucial stages of the count. He could thus anticipate the movements of the

Democrats and accordingly give instructions to Hayes’s ‘visiting statesmen’ in the

South.”19 The tactic worked, and on December 6, Louisiana officials declared

Hayes the victor in the state.

There is no evidence that AP doctored numbers, though it selectively

reported Republican activities while ignoring those of the Democrats.

Hayes was declared the winner just before his inauguration on March 5,

1877. He appointed William Henry Smith as collector of the Port of Chicago, a

position held simultaneously with his job as general agent of the Western AP,

which would be an unthinkable conflict of interest today. The board of the

Western AP approved the political appointment after being assured by one

director that “the customs house would be run by a deputy and that the General

Manager would still give his full time to the press association.”20 He maintained

the government post until he was removed by Chester A. Arthur, Hayes’s

successor as president and Smith’s political enemy.

 In 1884, AP again was at the center of an election night firestorm,

accused of manipulating the count. By then, the Western and New York

associations had agreed to a form of power-sharing. Smith was named to run the



11

consolidated organization as general manager. Western Union, now run by

financier Jay Gould, who also owned the New York World, backed the

consolidation and would provide telegraph service to the newly constituted AP.

The Republicans chose James G. Blaine, the “Plumed Knight” who had

served in both the House and Senate from Maine, as their candidate in 1884, to

run against Democrat Grover Cleveland. Blaine was linked to railroad interests,

while Cleveland had to explain an affair that had produced a son before he was

married.

It wasn’t clear where Smith, his Republican background notwithstanding,

stood on this race. What was plain was the position held by Charles A. Dana,

owner of the New York Sun and chairman of a five-member board that ran the

consolidated AP. Though his newspaper had historically been Democratic, Dana

was known to have pounded his fist and declared: “It isn’t Cleveland! It can’t be

Cleveland! It shan’t be Cleveland!”21

As a hint of things to come, the AP-Western Union count in the primaries

in at least two states, Maine and Ohio, differed markedly, in Blaine’s favor, from

official returns. In those days, some states held elections for Congress and state

offices before the November presidential election, and “the parties threw their

money by the crateload at the October elections, because the whole country saw

them as a significant signal in pointing the direction for November.”22

“What a reckless and supernumerary liar in the matter of election returns

the Western Associated Press is getting to be,” the Washington Post screamed



12

under the headline “Reckless Perversion” after the Ohio election in October. AP

said the Republicans had won by 20,000 votes, far more than the actual margin.

“How outrageously its agents have lied during the whole of the Ohio campaign,”

the Post ranted, “embracing and including Blaine’s two hippodroming trips and

winding up with a studied perversion of the voting returns.”23

These discrepancies were widely noted, and at one point, the Buffalo

Courier, reporting from Washington, said, “The conduct of the Associated Press

in working systematically in the interest of Blaine continues to be severely

commented on here by persons having facilities for obtaining inside

information.”24

The general election was extremely close. In a field of four, no candidate

won a majority of the popular vote. The election came down to New York and its

electoral votes, and for three days, “the AP tally either favored Blaine or was

inconclusive. The count of every other source that collected returns, including

United Press, pointed to a victory for Cleveland.”25 “That there has been an

attempt at jugglery in the Western Union Telegraph office participated in by some

of the agents or employees of the Associated Press there is no doubt,” the

Washington Post reported the day after the election.26

The next day, AP sent a bulletin giving New York to Blaine by 572 votes,

even though 30 districts had not reported.27 In the face of the AP call, the New

York Times all but awarded the election to Cleveland, attributing AP’s

inconclusive count to the “suspected manipulation of the Associated Press



13

returns” in New York by Gould himself.28 Angry crowds chased Gould from his

office on Broadway, in the building that also housed AP, and the financier fled to

his yacht on the Hudson River. Newspapers now were unrestrained in their

condemnation of AP and its count.

The New York World accused AP and Western Union of scheming to

“steal the elections,” largely by delaying the report of final results long enough to

give upstate New Yorkers time to manipulate the vote to favor Blaine.29 David M.

Stone, publisher of the Journal of Commerce, declared that “the partisan character

of the service is most painfully apparent.”30

The anger at Gould, Western Union and AP had an effect. The Thursday

after the election, AP said it had invited party officials and representatives of New

York’s newspapers to examine returns “as received direct from the various

districts throughout the State, and also its mode of tabulating totals, and to assist

in re-tabulating them.”31 Three weeks later, AP acknowledged “some serious

errors in telegraphing our reports” for New York State but said the one mistake of

any importance involved a failure, two days after the election, to correctly project

results from uncounted districts upstate. “The subagent in charge of the office sent

this out without sufficient scrutiny,” AP’s report on the error continued, “but it

was corrected as soon as its inaccuracy was positively ascertained.”

Smith’s partisanship was not an issue this time. The Journal of Commerce,

in a report reprinted by the New York Daily Tribune, blamed an “agent of the

telegraph company” along with a “subagent” of AP for manipulating the returns



14

in New York, adding that, “the latter was certainly guilty of some errors of

judgment, but of no intentional wrong.” Referring to Smith, the report said, “there

is no cause of complaint.”32

Ironically, it may have been sound AP reporting that cost Blaine the

election. With the election approaching, Blaine addressed a meeting of clergy at

the Fifth Avenue Hotel in New York City. During the meeting, the presiding

officer, an elderly minister named Samuel D. Burchard, told Blaine and the

gathering, “We are Republicans and don’t propose to leave our party and identify

ourselves with the party whose antecedents have been rum, Romanism, and

rebellion,” which was later taken to be dig at Cleveland’s character as well as his

temperance.33

With Blaine considered far ahead of Cleveland, New York newspapers

more or less ignored the meeting. At least one reporter, however, was present.

Frank A. Mack covered it for AP and confirmed with his stenographer what he

had heard Burchard say. “Bet your life, the old fool,” the stenographer replied.

Blaine apparently recognized what was heard to be a slur on Catholics,

and later told a friend that “the remark had cut through him like a knife.” 34

He may have compounded his problem the next night by speaking at a

fund-raising banquet at Delmonico’s restaurant attended by some of the country’s

most prominent business leaders. Historian Mark Wahlgren Summers described

the event and AP’s coverage this way: “Over pommes a l’Anglaise and kingfish a

la Richelieu, prospects looked rosier to the diners than to newspaper readers, and



15

every dish was lovingly listed in the official AP report.”35 By Election Day,

Blaine had become the underdog in New York. He lost the state by fewer than

1,150 votes.

“Eulogizing wealth when the great mass of voters were suffering from the

severe depression was impolitic and unwise,” Summers observed a century later.36

It never was proved that AP and Western Union had tried to steal the

election of 1884, but by 1888, Western Union had dropped its involvement in

collecting votes on election night. AP’s board of directors determined to “make

whatever arrangements are necessary to collect the general election results, and

that they should not be limited by any question of expense.”37

In December 1892, the Associated Press was incorporated in Illinois,

combining once and for all the New York AP and the Western Associated Press.

Melville E. Stone, who had been editor of the Chicago Daily News, became

general manager of the new association. Over the next three presidential elections,

AP gradually set up its own vote-counting machinery and called more and more

on its own staff and member newspapers to provide results.

The issue of preferential treatment for one candidate over another

lingered, however. Stone continued as president of the Globe National Bank of

Chicago while running AP, and some time before the 1896 Republican

convention in St. Louis, William McKinley, the party’s eventual nominee, asked

Stone for his position on financial issues, which he gladly gave. Similarly, during

the Democratic convention in Chicago, Stone spoke with William Jennings



16

Bryan, the party’s nominee for president, and, in fact gave him a message from

John R. McLain, chairman of the Ohio delegation, asking whether Bryan would

consider McLain as his vice presidential running mate. Bryan said he would not.

“During the campaign, party feeling ran so high that I was charged by both

campaign managers with bias,” Stone remembered. “Each was convinced that I

was using the Associated Press to further the interest of the opposing party.” After

the election, both McKinley and Bryan sent letters to Stone “attesting the strict

impartiality of the service.”38

Politics and political reporting being what they are, bias often is in the eye

of the beholder, and the modern AP has always been on guard against accusations

of partisanship.

Coverage of the national political conventions has always been a vital part

of the events leading up to AP’s tally of returns on election night, and the extent

and the quality of AP’s convention coverage is even celebrated in fiction.

Charles Schermerhorn Schuyler, Gore Vidal’s newspaper reporter-narrator

in the historical novel 1876, grouses about being sent to cover the Republican

convention in Cincinnati. “After all,” he says, “the Associated Press does this sort

of reporting far better than I.”39

AP’s delegate count has long been an important part of convention

coverage, although the numbers ceased to be as important when the conventions

yielded their decision-making power to presidential primaries and caucuses. Even



17

so, the delegate survey is a valuable tool in gauging political opinions and

positions on campaign issues.

Stone, in his memoir, told of attempts to influence the AP delegate count.

“In 1896,” he recalled, “the friends of Speaker [of the House Thomas B.] Reed

were incensed because we were unable to see that a majority of the delegates to

the Republican National Convention were Reed men. Not that I think they really

believed this; but everything is accounted fair in the game of politics, and they

thought it would help their cause if the Associated Press would announce each

delegation, on its selection, for Reed.” Stone concluded that the convention

“verified our declarations, for Mr. Reed’s vote was insignificant.”40 McKinley

was nominated on the first ballot.

AP’s polling of delegates, a task that requires reporting in every state,

begins months before the conventions, as soon as delegations are chosen in party

caucuses and primaries. Their views are checked and rechecked, week after week,

as candidates drop from the race, issues arise and national concerns change.

The AP delegate count foretold a major part of the story as Senator

George McGovern of South Dakota won the Democratic nomination in 1972,

climaxing “an incredible campaign that carried him from the back row of the

Senate to the pinnacle of party power,” as Walter Mears reported in the AP

bulletin on McGovern’s selection in Miami Beach.41 But although McGovern had

won a clear majority in the presidential primaries, holding onto it wasn’t easy. He

had defeated former Vice President Hubert H. Humphrey in the California



18

primary, which was winner-take-all for the biggest delegation, even though

McGovern’s own reform commission had recommended dividing delegations in

proportion to the primary vote. (That would become the rule, but not in 1972.)

At the convention, reformers and regulars switched sides. Humphrey, with

support from labor and conservative southern Democrats as well as what was left

of the campaigns of Edmund Muskie of Maine and Henry Jackson of Washington,

tried to change the rules to allocate delegates proportionally. That would have

given McGovern only 120 of California’s 271 delegates and would have

threatened to deny him the nomination. McGovern finally won, though he had to

go to federal court to hold the full California delegation.42

In spite of the challengers’ maneuvering, AP’s delegate count was

remarkably on target, only 3.8 votes fewer than McGovern’s actual total,

1,728.35, before losers started throwing their support to him.

The AP count was even more accurate for the Republican nomination in

1976. The tally just before the convention began gave President Gerald Ford a

total of 1,187, which is exactly what he got, to 1,066 for Ronald Reagan, the

former governor of California, with six delegates uncommitted or abstaining. Four

of those six ultimately went to Reagan.

Even though the political parties move their conclaves from city to city

every four years, AP’s Washington bureau runs the coverage, aided by state

political reporters whose knowledge of their delegations is crucial. An internal

memo in 1920 explained the reason for this: Conventions are “most efficiently



19

reported when handled by a news-gathering staff which is a permanent

organization rather than one organized for the occasion, and for that reason they

are always covered, in the main, by men of the Washington bureau, which has the

largest staff in the service, if not, indeed, the largest of its kind in the country.”43

Renowned columnist and author Franklin P. Adams stated AP’s role more

plainly in the New York Tribune in 1920:

 “The big arc lights of literature, as usual, will illuminate the

conventions; and the best stories, as usual, will come from the

journeymen reporters. If we owned a newspaper -- an ambition we

have abandoned, leaving us with none whatever -- we’d rather have

the A.P. service and one first class reporter on a story than the whole

directorate of the Authors’ League.”44

By 1900, AP had become the standard for election night reporting. The

Washington Post advised its readers of plans to display results on a huge screen in

front of the newspaper’s building, including bulletins from AP, “always to be

relied upon,” so the public could have returns “hot from the wires and without a

moment’s delay.”45

The Post and others who counted on AP were not disappointed. For the

1904 election, Wilmer Stuart of the New York office set up a system to count the

vote in his state that was independent of any other agency or service. “He



20

organized the election force in every county and personally superintended the

state service,” an internal AP review reported, “and its thoroughness was attested

by the fact that by midnight the Association was enabled to give figures on the

result, both for Governor and President, which closely approximated the complete

counting of the following day.”46 Stuart extended his system, in which each

county was assigned to a correspondent or member newspaper, to other big states

in 1908, with similar success.

Stone, clearly mindful of the ground AP was making up after the elections

of 1876 and 1884, distributed to the members a memo to the staff after the 1904

election. “For promptness, accuracy and comprehensiveness,” he enthused, “it has

never been equaled in any general election before.”47

Stuart, meanwhile, refined his system in subsequent elections, broadening

his network to include more and more states. By 1916, “practically the entire

burden” of counting more than 17 million ballots was in AP’s hands. AP and

Stuart were ready, which was a good thing, “since no one else made any effort to

do it,” members were advised in the annual report issued the next spring. “There

were precisely 99,659 regular polling districts in the United States, besides the

temporary arrangements for the soldier votes on the Mexican border. The polls

closed all the way from 5 to 9 o’clock local time.”48

Preparations had begun two years earlier, under conditions of “unusual

uncertainty.” As AP’s annual report said, “We could not compare the vote with

1912, because of the split in the Republican Party in that year. Increased woman



21

suffrage was also a perplexing factor. We made no predictions, guessed at

nothing, went on quietly, and gave the results when we knew the facts, and not

before.” This description has echoes today in what is known as “quality control,”

in which incoming returns are compared with those of past years’ elections to

make sure they are consistent and, as a consequence, as accurate as possible.

The 1916 election, in which Republican Charles Evans Hughes challenged

President Woodrow Wilson, was expected to be close, and it was. Stuart’s system

of county correspondents was fully implemented in about 30 states, those with

large numbers of electoral votes and those in which the race was thought to be

tightest.

Hughes led in early returns from the Northeast and later the Midwest. The

candidate was reported to have gone to bed election night believing he was the

winner, and, in fact, wire messages and phone calls bombarded Stone demanding

that he call the race for the Republican. There were suggestions that AP was pro-

Wilson and too stubborn to admit defeat.

“Early in the evening and long before the polls had closed in the Far

West,” Stone recalled in his memoir, “the Democratic papers of the East conceded

Hughes’s election. Of course, it was not our business to announce anybody’s

election until we knew what the count would disclose. Then began the clamour

[sic]. Message after message came asking if I was owned by the Democrats, and

why on earth I did not accept the admissions of the Wilson papers and announce

Hughes’s election.”49 The general manager conferred with Stuart, who had set up



22

the system, and then insisted, “The Associated Press will make no statement on

the outcome of the election until the result has been definitely decided.”50

 At 4 o’clock in the morning the day after the election, Stone left the AP

office for a breath of air. Minutes later, he stuck his head through the door and

called out, “Don’t let any flash go on the wire until California is complete!”

That didn’t happen for almost two days. At 11:24 p.m. Thursday, in New

York, the operator on the main transcontinental wire shouted, “FLASH!” and sent

the message:

 SAN FRANCISCO – WILSON CARRIES CALIFORNIA

AND IS REELECTED.

The margin was 23 electoral votes, and California was the difference.

The 1916 election, Oliver Gramling wrote in his history of AP, “was a

triumph of the efficiency of Stuart’s service. In several states, the pluralities were

only a few hundred votes and the smallest percentage of error in tabulating the

count would have given a totally inaccurate result.”51

In 1926, AP provided for the first time a “complete broadcasting service”

in which reports were “handled to make it more adaptable” for use on radio. AP in

New York, working with radio station WJZ in the city, provided a special radio

report throughout the night. “In addition,” said an internal review of AP’s election

night performance, “other stations in various parts of the country were given



23

returns by member papers so that the entire country was covered with AP

broadcasts.”52 Sensitive, however, to newspaper members’ concerns about

competition from radio, the report went on to say that “radio was not permitted …

to crowd out the regular report for publication. Leads and comment were freely

handled from all states with general leads at intervals throughout the night from

New York.”

By 1928, Stone had retired as general manager, but he visited his

successor, Kent Cooper, on election night. “Well, I just couldn’t stay away,”

Stone said. As he was leaving, he stopped in the boardroom where the votes for

Herbert Hoover and Al Smith were being tallied. “Isn’t this beautiful, Elliott,” he

exclaimed to Jackson Elliott, Cooper’s assistant who was supervising the count.

“Here is the staff of the Associated Press doing the same work that has been done

in our organization in preceding elections over a long period. The staff is made up

of new blood, young men whose faces are new to me, and yet nothing is changed.

It is just like every preceding election staff—an efficient group carrying on

without fluster or bluster.”53

AP approached 1933 as an off-year but soon had to fire up the election

service as states voted to repeal the Prohibition amendment to the Constitution.

“From early in April, when Michigan started the parade of states voting for

repeal, until the end of the year,” Gramling recounted in his history of AP, “the

Election Department was especially active. In all, forty-three special election

services were set up.”54



24

By the 1940s, counting votes on election night had shifted to the

Washington bureau, which managed coverage of the campaigns as well as of the

conventions.

As Election Day dawned in 1948, few gave Harry Truman, who had

become president when Franklin D. Roosevelt died on April 12, 1945, much

chance of beating Governor Thomas E. Dewey of New York who was back for a

second try as the GOP candidate. Nationwide opinion polls conducted by the

Gallup and Roper organizations, along with those of the New York Times and

other big-city newspapers, showed Dewey the clear leader.

So sure of Dewey’s winning was Arthur Sears Henning, Washington

bureau chief of the Chicago Tribune (whose poll forecast a Dewey victory), that

he wrote the next day’s lead declaring Dewey president while the votes were still

being counted. Even when returns showed Truman running a much better race

than expected, Henning assured nervous colleagues, “Oh, that’s just nonsense.

That’s nonsense. Forget it. The AP is all wrong.”55

The Tribune, with its first edition declaring “DEWEY DEFEATS

TRUMAN,” was barely off the press when editors in Chicago determined that

Henning had blown the call. The Tribune picked up most copies before they got

to readers but neglected the stack delivered to the newspaper’s own lobby. There

the Chicago Herald Examiner bought a pile that ultimately produced one of the

most famous election photos of all time--a beaming Truman, the unlikely winner

the day after, holding up a copy of the Tribune’s headline.56



25

Had AP also been influenced by the pre-election polling? Ben Reese of the

St. Louis Post-Dispatch told a meeting of the AP Managing Editors Association,

“The early leads [on AP stories] named Dewey first, although Truman led in vote

totals.”57

The observation caused some reflection at AP. News executive Victor

Hackler, in a memo to an inquiring Tennessee publisher, suggested that AP might

have started earlier with leads showing Truman making a “close, hot scrap” of the

race. “I wish now that we had done it earlier,” Hackler said, “although I can see

how the lead writers were trying to keep the picture in focus and not to draw too

definite a conclusion from fragmentary returns.”58

The election in 1952 was notable for another innovation to speed up the

count for AP, a nineteen-hundred-pound machine that was almost too big for the

freight elevator at the Washington bureau, and required special wiring and extra

fuses to run. “Yup, the mechanical brain really is a whiz on elections,” White

House correspondent Douglas Cornell wrote after the votes had been tallied.

“Feed in a stack of cards with holes in them, and 35 seconds later out comes a

complete table showing just how the presidential election is going, state by

state.”59

The “mechanical brain” was an IBM accounting machine. “In other

elections,” Cornell remembered, “returns were penciled onto mimeographed

forms, compiled on adding machines and posted on a big blackboard used by lead

writers and editors. The modern version is to write key figures on cards which are



26

run through the punching machine, one card for each state.” But that did not mean

an end to the old tote boards and blackboards, comforting relics that were set up

in the Washington bureau every election night until 2004, when high-tech

computer displays took over.

The election in 1960 turned out to be the closest since 1916, with a tighter

vote than would occur in the election of 2000, and, as before and after, restraint

marked AP’s coverage.

When California seemed a sure thing for Senator John F. Kennedy of

Massachusetts on election night 1960, many major news organizations jumped to

give the election to the Democrat over Republican Vice President Richard M.

Nixon. In its second Late City Edition, shortly after 2 in the morning, The New

York Times carried a headline, “Kennedy Elected President.” The article that

accompanied the headline said the call for Kennedy was based on 53 percent of

the popular vote, which gave JFK a lead of more than 2 million. A later edition of

the Times, at about 7 a.m., declared, “Kennedy Is Apparent Victor.”

“The basic problem,” the Times said in retrospect, “was that the Kennedy

tide that seemed to be running strongly until about midnight began to trickle off as

yesterday morning wore on. Added to this were too-optimistic reports from the

key states of Illinois and California.”60

A substantial early lead for Kennedy in California had eroded sharply as

the night wore on. But with all precincts in the state reporting, Kennedy remained

ahead of Nixon by about 40,000 votes. Still, AP refused to call the election.



27

Ultimately, it was Minnesota and not California, which went to Nixon several

days later on the basis of absentee votes not counted on election night, that

triggered the AP call late the next afternoon. Those who jumped the gun for

Kennedy were right for the wrong reasons.

 “Traditional AP accuracy and care were highlighted by the work of two

bureaus, Minneapolis and San Francisco,” an AP report on the count proclaimed.

“Minneapolis’ sharp pronouncement saying that the state was safe for Kennedy

assured his victory, and San Francisco’s cool insistence under pressure that

California was not safe for him was vindicated by absentee ballot returns.”61

Radio in 1948 and then television in 1964, with their voracious appetites

for faster, more-immediate returns, began to encroach on a territory--counting

votes--that had belonged to AP alone for almost a century.

Walter Mears, who would win a Pulitzer Prize for his reporting on the

1976 presidential campaign, was in Concord, New Hampshire, the night of the

first Republican primary of 1964. “Eighteen minutes after the polls closed, before

anyone had a chance to count and tabulate ballots the old-fashioned way, Walter

Cronkite was on CBS reporting the Lodge write-in victory,” Mears remembered

in his 2003 memoir.62

Mears and the AP coverage team, meanwhile, were set up in the

“rambling, wooden” Highway Hotel in Concord, “surroundings as antique as our

vote-counting operation turned out to be.” AP, as it had in previous elections,

would wait for stringers to call with returns, post the vote on color-coded index



28

cards on a large board, and ultimately write about the outcome. “It would not be

done that way again,” Mears wrote. “The CBS report was based on instant calls

from an army of vote watchers and on the outcome in selected sample precincts,

and it was the future.”63

Television, in the words of one CBS News executive, had gone

“overboard” in New Hampshire with its “saturation” coverage involving more

than a thousand correspondents, technicians, producers and support people.64 But

Mears was right: There was to be no turning back.

The cost of this kind of coverage, it soon became apparent, would be

prohibitive even for the free-spending networks. In a matter of weeks, the

networks met at AP headquarters at the invitation of General Manager Wes

Gallagher to consider ways to pool coverage and, consequently, reduce the cost to

each participant. The meeting ended without agreement.65

 After the extremely tight California primary on June 2, in which each

network as well as AP and United Press International counted the votes in

competition with one another, the pool idea resurfaced.

The result was creation the Network Election Service that which would

hire 100,000 people on election night to gather returns at the precinct level from

all 50 states and the District of Columbia.66 The pool consisted of ABC, CBS, and

NBC, along with AP. UPI joined later. The pool would cover races for president,

U.S. Senate, U.S. House, and governors. AP would continue to count the vote in



29

other state races, including ballot propositions, which would not be part of the

pool report.

Returns in 1964 ran ahead of those reported in 1960 by at least an hour.

The joint effort, Gallagher said at the time, “saved money for the participating

news services and gave the public one set of totals at each stage of the collection

process instead of conflicting totals.” Further, he noted, the count was so fast that

newspapers no longer had to consider projecting winners “since they had definite

results in hand for early editions.”67

By the middle of 1965, the organization had been renamed News Election

Service. Thousands of hours went into programming the NES computer system

for the 1968 General Election. Stringers were assigned to 120,000 of the 175,000

precincts nationwide, plus another 4,500 to county collection centers. The count

seemed to be running smoothly until someone noticed that the tally for Dick

Gregory, the comedian and activist who was running for president, had jumped

from about 2,300 votes to 9 million. That error was traced to a single county in

Pennsylvania with no more than 50,000 registered voters. But by then, aberrations

had begun to crop up in other states. At 10:20 p.m., the NES count was shut

down.68 AP said in its 1968 annual report that the NES breakdown “forced the AP

to resort to a backup system in which bureaus and members cooperated to provide

figures. This system slowed totals in states with close races, but at no time was

there any question of the reliability of the returns.”69



30

AP did not declare Republican Richard M. Nixon’s victory over Democrat

Hubert H. Humphrey until the day after the election, when the decisive call came

from closely contested Illinois.

Wilmer Stuart’s system, developed around the turn of the century, was

still vital 70 years later. Even when News Election Service worked, AP covered

thousands of state, district, and local races that neither the combine nor

competitors included in their counts. As important, AP bureaus were set to

produce full coverage if other systems failed.

So in Texas in 1978, when an election bureau established for the state’s

newspapers and broadcasters shut down for the night before contests for governor

and the U.S. Senate were settled, assuming no more votes would be counted until

the next day, AP kept counting and finished the job.

“I calculated the results myself on a small hand calculator that cost $9.95,”

Dorman Cordell, who was bureau chief in Dallas, recalled years later. The special

election bureau had been wrong; the counties kept tallying ballots, and about 9

a.m., when the Texas Election Bureau was just getting back to work on the

“unsettled” contests, AP declared them settled, for Republicans Bill Clements for

governor and Senator John Tower for re-election. “According to the Associated

Press, I have been re-elected,” Tower began his post-election news conference.70

Gradually, in the 1960s and ’70s, AP brought computers into the mix,

frequently hiring local data processors to tabulate results phoned to state centers.

The AP bureau in New Orleans was a pioneer in computerizing election-night



31

vote-counting. The first computerized go-round involved punch-cards which,

when fed into a processor, produced tabulated returns that then had to be keyed

onto AP wires.

Later, a computer firm hired to do the job in the ’60s was “so delighted

with the AP contract that they decorated and dressed up,” recalled Faye Prince,

who supervised election nights for AP in New Orleans. The problem was that the

firm’s system was so slow that uncounted returns began to pile up. With writers

demanding fresh returns, Prince said, she “stormed the barriers” into the separate

vote-entry room and found the firm’s supervisor, “in flaming red silk chiffon

cocktail dress with matching spiked heels and bow ribbons, looking dazed and

clutching dozens and dozens of unentered returns.” 71

NES faltered again in the nonpresidential elections in 1978. This time,

according to an AP account, a breakdown in the system “just cropped up” shortly

after 7 p.m. “We’re slowed down, we’re crippled, but we’re still trying to put out

the votes,” NES’s Richard Eimers told inquiring reporters. Results were compiled

from NES backup systems and telephoned to New York, where they were entered

into a functioning computer, a process that delayed reports to pool members. AP,

as it had a decade before, tabulated the vote independently and served its own

members with accurate, if slower, returns.72

Covering state races other than those reported by NES became

increasingly expensive, with a significant portion of the cost run up by outside

data processors. In 1984, a private data processor in North Carolina resolved a



32

long-standing problem in handling AP election coverage: how to deliver tabulated

returns to AP computers in formats ready for newspaper production and TV

display. AP then decided to create its own computerized election system.

Although NES worked smoothly after the 1978 breakdown, the idea of

sharing information that had been AP’s alone for well over a century was

rankling. “I remember being frustrated and I guess angry that UPI was going to

have the same numbers we had,” Walter Mears recalled in an interview years

later. “I didn’t think that was appropriate. We’d always competed fiercely with

United Press … and all of a sudden you were feeding at the same trough and the

competition was gone.”73

Mears, as executive editor, pushed the AP election system project through

a sometimes-reluctant management in 1985, and defended the approach despite

some state system problems in 1986. In 1988, the system performed flawlessly,

and by 1990 all states and the District of Columbia were served by the tabulation

system.

Meanwhile, through the 1980s, each TV network conducted its own exit

polling, at a steeply rising cost. Exit polling let the networks call races faster than

ever before, in some cases with outcomes evident before any votes had been

counted. That was too fast for some public officials, especially on the West Coast,

who complained that voters were being discouraged by “disruptive” pollsters. In

Washington state, the legislature passed a law banning exit polling within 300 feet

of voting places. That law was struck down by a federal court in 1985.



33

The first real complaint about calling races before the polls had closed was

triggered by a presidential candidate rather than the media. The year was 1980,

and Mears, who was writing AP’s main story for the presidential election, was

puzzling over how to call Ronald Reagan the winner without flatly declaring the

race over. It was before 10 p.m. on the East Coast and the outcome was clear, but

the polls still had not closed in California and other western states.

“At that time,” Mears remembered, “I was trying to figure out the wording

for an election story lead that would almost but not quite declare Reagan the

winner, hedging because we were still counting votes.” Then came word that

President Jimmy Carter had called Reagan about an hour earlier to concede. “No

presidential candidate had conceded early since Alton B. Parker bowed to

Theodore Roosevelt, at 9:00 p.m. on election night 1904,” Mears wrote.74

Carter’s concession made Mears’s story, and the reporting of the

networks, that much easier, but it didn’t please the speaker of the House. “Tip

O’Neill was in a rage at the early concession he’d been unable to stop,” Mears

recalled, “saying it took votes from Democratic House candidates on the West

Coast because when people there heard the presidential election was over, they

stayed home instead of standing in line to cast ballots.” That argument was

echoed often over the next two decades by secretaries of state and other public

officials, mostly in the West. The response from the networks and others who use

exit polls was then, and is to this day, that no one has ever demonstrated that

voters are discouraged by an early call in the presidential race.



34

For the 1990 non-presidential election, the four network-members of

News Election Service--ABC, CBS, CNN, and NBC--combined their polling in

an organization they called Voter Research and Surveys. NES continued to serve

the networks and AP with tabulated votes. VRS lowered costs to the networks for

exit polling but not enough. By 1994, VRS had combined with NES, and a new

organization was named Voter News Service. That would bring a dramatic new

dimension to election nights at AP.

It was 2 p.m. on Election Day 1996 when editors clustered around the

desk of Jonathan Woman, AP bureau chief in Washington, to study early exit poll

numbers that showed, hours before polls would close even on the East Coast, that

Bill Clinton would be back for another term in the White House. For the first

time, AP, in partnership with the TV networks, now including Fox News, had

information from Voter News Service that would make it possible to call the race

when the polls in enough states had closed for one candidate to accumulate 270

electoral votes. In previous elections, AP’s involvement in exit polling was to

report network projections when they were made on the air. Now AP writers and

editors had plenty of time to prepare stories that would report not only that

Clinton had won but also why.

In the meantime, AP analysts in Washington studied state poll results that

would help them advise bureau chiefs across the country as to which states could

be called at poll close and which had to wait for actual election returns. The call

for Clinton came precisely at 9 p.m., when the polls had closed in enough states to



35

give him sufficient electoral votes for another term. Political writer John King’s

bulletin followed momentarily:

President Clinton won a decisive victory Tuesday night as

Americans rejected Bob Dole’s challenge on taxes and trust. Two

years after storming into power promising revolution, chastened

Republicans battled to extend their hold on the House and the Senate.

Clinton showed strength in every region of the country as he

became the first Democratic president to be re-elected since Franklin

Roosevelt.75

In the end, the presidential race was called by AP in 34 states at poll close

on the basis of exit surveys. The count continued through the night and into the

next day on thousands of other races.

After 2000, AP began to move back to relying on its own devices. The

VNS partners tried to rebuild the system but failed. On election night 2002, VNS

pulled the plug on its polls early in the evening, “after concluding that its

computer analysis could not be trusted.”76 With the collapse of VNS, AP struck

out on its own. For the 2004 election, it built and tested a new system, with

checks and double-checks for accuracy, to take over the vote count. A new

consortium, the National Elections Pool, was created to manage exit polling.



36

In the end, AP counted the vote in 6,860 races, posting 171,795 updates in

a 12-hour period up to 6 a.m. the day after the election. In addition to the TV

networks which were served exclusively by AP, more than 600 members and

other customers took special state election wires and 336 signed up for AP

Elections Online, a Web-based service that included for many a customized page

of continually updated returns, with color maps to help display voting patterns in

states and across the country. Many customers signed up for the AP Politics Web

site which included access to a browser similar in design to that provided to the

TV networks.

AP Television News broadcast live from tabulation centers in New York

and Spokane, Washington, to a worldwide audience estimated at more than a

billion viewers. Media customers in England, Italy, Hong Kong, Thailand, Japan,

China, and Taiwan took AP election returns. The Nielsen audience ratings service

listed America Online Elections as “the fastest growing news and political site

with a 324 percent increase from November 1 and 2, causing its traffic to spike at

two million unique visitors.” Nielsen said AP was second to AOL with a “288

percent growth … and one million unique visitors.”77 The BBC, meanwhile,

reported 4.5 million unique visitors but noted, “It is thought the true figure was

10-15 percent higher as the sheer volume overwhelmed the logging system.”78

Both AOL and the BBC got their returns from AP.

AP political writer Ron Fournier wrote 67 leads on election night, went

home to take a shower, and returned to wrap up the campaign and election with



37

20 more leads after the race was decided. All night long and into the morning,

Fournier kept after his sources, and was talking to the White House when he

learned that Kerry was on the phone at that moment, conceding the election to

Bush.

Shortly after 11 a.m. Wednesday, Fournier filed his bulletin:

WASHINGTON (AP) – President Bush won a second

term from a divided and anxious nation, his promise of steady,

strong wartime leadership trumping John Kerry’s fresh-start

approach to Iraq and joblessness. After a long, tense night of

vote-counting, the Democrat called Bush to concede Ohio and

the presidency, The Associated Press has learned.”79

                                                  
1Interview with Kristin Gazlay, conducted by Darrell Christian, May 18, 2006, New York.
2 Interview with Sandra Johnson, conducted by Tom Jory, May 18, 2006, New York.
3 Sandy Johnson, correspondence with author, May 18, 2006.
4 Adam Clymer, “Better Campaign Reporting: A View from the Major Leagues,” PS: Political
Science and Politics (December 2001), 784.
5 Peter Mattiace, e-mail message to Jonathan Wolman, November 8, 2000.
6 Katharine Q. Seelye, “Network Chiefs Get Flogging at Capitol for Election Fiasco,” New York
Times, February 15, 2001. Proquest Historical Newspapers.
7 Kathleen Hall Jamieson and Paul Waldman, The Press Effect (New York: Oxford University
Press, 2003).
8 “The Election,” Brooklyn Daily Eagle, November 8, 1848.
9 Richard A. Schwarzlose, The Nation’s Newsbrokers, Vol. 1 (Evanston, IL: Northwestern
University Press, 1989), 142.
10 Oliver Gramling, AP, The Story of News (New York: Farrar and Rinehart, 1940), 24.
11 “The Election,” Brooklyn Daily Eagle, November 10, 1848.
12 “Later From the Pacific,” New York Times, December 11, 1860. Proquest Historical
Newspapers.
13 Melville E. Stone, Fifty Years a Journalist (Garden City, NY: Doubleday, Page & Co., 1921),
367.



38

                                                                                                                                          
14 AP 34 (AP Publications). The Service Bulletin, (December 1921), 41. The AP Corporate
Archives.
15 Menahem Blondheim, News Over the Wires (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1994),
180.
16 Ibid.
17 Mark Wahlgren Summers, The Press Gang (Chapel Hill, NC: University of North Carolina
Press, 1994), 303.
18 Edgar Laughlin Gray, The Career of William Henry Smith, Politician-Journalist, (Columbus,
OH: Ohio State University, 1951), 102-3.
19 News Over the Wires, 181.
20 William Henry Smith, 147.
21 John Barbour and Wes Gallagher, “While the Smoke Is Still Rising: The Story of The
Associated Press,” chapter 7, “Trouble on the Block,” 102. AP 28, Writings About The Associated
Press, Series I. Unpublished Writings. The AP Corporate Archives.
22 Mark Wahlgren Summers, e-mail message to author, June 9, 2005.
23 “Reckless Perversion,” Washington Post, October 17, 1884. Proquest Historical Newspapers.
24 “Trouble on the Block,” 102-3.
25 News Over the Wires, 186.
26 Washington Post, November 7, 1884, Proquest Historical Newspapers.
27 “Trouble on the Block,” 104.
28 New York Times, November 8, 1884. Proquest Historical Newspapers.
29 News Over the Wires, 186.
30 News Over the Wires, 187.
31 “Stop Thief!” St. Louis Post-Dispatch, November 7, 1884.
32 “Taking It All Back,” New York Daily Tribune, November 27, 1884.
33 Mark Wahlgren Summers, Rum, Romanism and Rebellion: The Making of a President 1884,
(Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 2000), 282.
34 Ibid.
35 Rum, Romanism and Rebellion, 286.
36 News Over the Wires, 185.
37 Proceedings of the Western Associated Press, August 15, 1888, 5. The AP Corporate Archives.
38 Fifty Years a Journalist, 223.
39 Gore Vidal, 1876 (New York: Random House Vintage, 2000) 258.
40 Fifty Years a Journalist, 365.
41 AP bulletin, Democrats Bjt 7th NL Miami Beach, Fla., July 13, 1972.
42 Walter Mears, Deadlines Past (Kansas City, MO: Andrews McMeel, 2003), 116.
43 AP 34, (AP Publications). The Service Bulletin, (August 1920), 4. The AP Corporate Archives.
44AP 34 (AP Publications). The Service Bulletin, (August 1920), 3. The AP Corporate Archives.
45 “The Post’s Election Returns,” Washington Post, November 4, 1900. Proquest Historical
Newspapers.
46 AP 34 (AP Publications). The Service Bulletin, (August 1920), 2. The AP Corporate Archives.
47 “Election Incidents,” Los Angeles Times, November 10, 1904.
48 AP 1, (Records of the Board of Directors). Annual Reports, Report for 1916, 4-5. The AP
Corporate Archives.
49 Fifty Years a Journalist, 314.
50 The Story of News, 250-1.
51 The Story of News, 254.
52 AP 34 (AP Publications). The Service Bulletin, (December 1921), 34-5. The AP Corporate
Archives.
53 The Story of News, 350.
54 The Story of News, 379.



39

                                                                                                                                          
55 Donald A. Ritchie, Reporting From Washington, The History of the Washington Press Corps,
(New York: Oxford University Press, 2005), 26.
56 Ibid.
57 John Hightower, “AP: The Chief Single Source of News,” chapter 37, “Ballots and Bulletins,”
50.  AP 28, Writings About The Associated Press, Series I. Unpublished Writings. The AP
Corporate Archives.
58 Victor Hackler, letter to C.J. Harkrader, Bristol Publishing Co., Bristol, Tenn., AP 2.1, Subject
Files, 1948, Political Meetings. The AP Corporate Archives.
59 Douglas Cornell, “Okay, Okay, Election ‘Brain’ – But Can It Write Leads Too?” The AP World,
(Winter 1952-53), 6.
60 Stanley Levey, “Election Doubts Finally Cleared,” New York Times, November 10, 1960.
Proquest Historical Newspapers.
61 “AP Also Was Winner in Presidential Race,” The AP World, (Winter 1960-61), 7.
62 Deadlines Past, 36.
63 Deadlines Past, 36.
64 Martin Plissner, The Control Room: How Television Calls the Shots in Presidential Elections,
(New York: The Free Press, 1999), 7-8.
65 “Ballots and Bulletins,” 52.
66 “Ballots and Bulletins,” 53.
67 Ibid.
68 David A. Jewell and Jean M. White, “NES Slip in Count Is Probed,” Washington Post,
November 7, 1968. Proquest Historical Newspapers.
69 AP 1, (Records of the Board of Directors). Report of the General Manager, Annual Reports,
Report for 1968, 5. The AP Corporate Archives.
70 Dorman Cordell, e-mail message to author, July 5, 2005.
71 Faye Prince, e-mail message to author, February 4, 2005.
72 “Computer Problems Delay NES Tabulation,” Associated Press story, November 8, 1978.
73 Interview with Walter Mears, conducted by Tom Jory, May 6, 2005, New York.
74 Deadlines Past, 192.
75 AM-ELN—Election Rdp, 6th Ld, November 5, 1996. The AP Corporate Archives.
76 Howard Kurtz, “Polling Service’s Meltdown Halts Exit Poll Data,” Washington Post, November
6, 2002.
77 A.C. Nielsen Co., news release, November 3, 2004.
78 British Broadcasting Co., news release, November 11, 2004.
79 BC-ELN-Election Rdp, 5th Ld, November 3, 2004. The AP Corporate Archives.


